Rabu, April 01, 2009

HIDUP SINGLE

Aku ada kisah yg aku nak kongsi dgn para wanita2 Malaysia yg lum berkwin...kisah yg berlaku padaku ini jadikanlah sebagai motivasi yg membina agar seluruh wanita2 Malaysia lebih strong, lebih power, lebih beriman, xpi jgn lebih2 sudah he3. Aku pendekkan je citer agar korang xboring membaca. Dulu aku penah ada tunang, atas alasan yg xkukuh, pertunangan diputuskan. Rupa2nya ada orang lain..dah mengandung so kena nikah cepat2 lah. Aku xpenah kesal dgn apa yg terjadi.."JGN PANDANG BELAKANG " so aku pandang ke depan jelah, xmau ingat dah citer2 sedih nie..pas2 aku kenal seorang mamat nie, baik giler...budi bahasa ada, sopan santun, org Melaka..jumpa kat Sabah..mamat ni keja polis. Aku terima mamat Melaka ini coz dia nmpak skema je..

Bermulanya episode cinta yang xsejati...aku dah mula syg kat dia. Dia selalu gak dtg ke rumah jumpa family aku...suatu hari dia masuk operasi kat pulau di negeri Sabah, dia suh aku tlg bersihkan rumahnya. Aku pun angkut lah adik ppuan dan adik lelaki aku, takut jadi fitnah walaupun dia xda kat umah. Ketika mengemas umah dia..adik aku terbaca surat ketika mengemas laci meja dia yg berselerak..adik aku suh baca isi kandungan surat tue..aku kata " xbaik baca surat org " adik aku kata " nie bkn soal baik xbaik,dah surat tu ternganga menampakkan isinya,yg pasti ini xbaik bt kau " segera ku capai surat tu..rasa mcm dlm filem " death letter" citer hantu korea..aku pun membaca isi kandungan death letter tue. Antara ayat poison " mie, emak xrestu mie kwin org Sabah " alamak mcm citer hindustan lah plak..aku sedih, xpi nak buat camner. Suatu hari xbf aku ni suh aku jahit langsir..aku pun jahit lah. Walaupun aku xpenah menjahit ataupun belajar menjahit, demi cinta siap jgak langsir tue. Aku pelik pasaipa aku leh pandai menjahit ye..langsir utk umah pun aku xpenah jahit, emak aku tercengang....xpi masa menjahit tue, aku xsedap hati lah..jari aku tertusuk jarum...

Aku sedapkan je hati yg xsedap..rupa2nya aku telah dikhianati oleh bf aku..dia suh aku jahit langsir, xpi dia p dating dgn ppuan lain...sedih xterkira, yg pedihnya dia bawa ppuan tue p hotel dan tido dgn ppuan tue,ASTAGFIRULLAH... family ppuan tue plak suh bf aku nikah gak dgn anak mrka...kalau xmau mrka ambil tindakan ke atas bf aku..aku bersyukur kerana memiliki family yg pemaaf dan memahami situasi aku..oleh kerana family bf aku duk kat Melaka,so aku,adik aku dan kwn2 sekerja bf aku menguruskan pernikahannya dgn ppuan tue..korang dpt tak bayangkan perasaan aku ketika itu ? dengan linangan airmata, aku membungkus KITAB SUCI AL-QURAN sebagai hantaran utk bakal isteri bf aku..setelah dia sah jadi suami org, aku teringat akan " death letter " emak dia yg xmerestui dia kwin org Sabah...akhirnya anaknya nikah jugak dgn org Sabah...selepas sebulan dia ceraikan isterinya dan berpindah ke Johor, dia telah bernikah dgn org Johor..selepas beberapa tahun dia contact aku semula memohon kemaafan dari aku, dia kata hidupnya xtenang..aku dah lama maafkan dia..

Aku menyambung pelajaran ke Kolej Teknologi Pulau, Pulau Pinang dalam course diploma in managment..hati aku tertutup utk bercinta lagi..xpi aku xpenah benci lelaki ( xsemua lelaki jahat ) aku bkn putus asa dan bkn xmau mencari jodoh ( sikap putus asa kan xbaik ) xpi aku tkut jumpa lelaki penipu....akhirnya aku dipertemukan lagi dgn CINTA di negeri PULAU MUTIARA...hbgan xpnjang, dia lah lelaki paling teruk yg aku penah kenal...tergamak dia menganiaya aku ( xpyahlah citer, biar ALLAH yg membalas segala penganiayaan yg dia lakukan, aku tidak mendoakan keburukkan utknya, xpi satu yg kita kena ingat..doa org yg dianiaya itu makbul dan doanya diangkat ke langit meskipun yg dianiaya itu org kafir..) Walaupun aku hidup tanpa kekasih namun aku redha dan seronok HIDUP SINGLE.....TIADA DAYA DAN UPAYA MELAINKAN DENGAN KEKUATAN DAN PERTOLONGAN ALLAH....



PENGAJARAN : JGN MUDAH MEMBERI CINTA, SELIDIKI DULU SIAPA DIA TERUTAMANYA LELAKI YG TERLALU SOPAN N KATA2NYA SEPERTI DIATUR RAPI,XDA CACAT CELANYA....PADA WANITA2 YG SENASIB DGNKU, KUATKAN SEMANGAT, HIDUP TETAP BERERTI,YG XBERERTI BILA KITA MENDAPAT KEKASIH YG XDA KUALITI SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI.....

8 ulasan:

  1. huhu... mmg sedih la cita ni..
    semoga suatu ari nanti jumpa cinta sejati k..
    insya-allah.. amin..

    BalasPadam
  2. aku doakan ko jumpe lelaki yang baik emilia
    lelaki yang baik untuk perempuan yg baik
    ko baik, so ko tak layak ngan sx2 ko sebelum ni
    ada yang baik sedang menunggu ko
    mungkin ko j x jumpe die lagi

    BalasPadam
  3. to : Miss Oren...Inssya Allah..Amin..tq my fren

    BalasPadam
  4. To : ZizOu21

    Tq atas doa anda..Amin

    BalasPadam
  5. salam kenal,saya dari indonesia

    BalasPadam
  6. wah..kuat sungguh dugaan hidup awak ek emilia..
    hmm..hope you find true love someday

    BalasPadam
  7. Salam.
    kesian gak sy tgk awak nie.
    setiap yang berlaku ader hikmahnya.banyakkan bersabar.klu kiter rase bernasib malang,ingat ader orang yg lagi malang dr kite.kuatkn semangat.hati mau baik.sy rase awk boleh sbb sy tgk asas agama awk kuat.naruto &conan sht

    BalasPadam